søndag den 5. august 2012

Lågerne skal væk og din indre glæde dukker op.


Kronik konkurrence ”Den største glæde i mit liv” Kristeligdagblad


 Lågerne skal væk og din indre glæde dukker op.

Den største glæde i mit liv er, at jeg lever uden at føle at jeg skjuler noget for andre og især ikke skjuler noget for mig selv.

Jeg er født med forskellige ikke synlige handicaps. Ingen viste noget om det før jeg var nået op i voksenalderen. Jeg kunne blot mærke der var noget som ikke var som det skulle være.
Jeg var født med en hjertefejl som først blev opdaget da jeg var 23 år gammel. Da jeg var ca.42 år gammel, fik jeg mit livs chok, jeg viste ikke at min hjertefejl var ved at tage livet af mig.
Jeg fik rettet min hjertefejl med en ny teknik med en alkoholinjektion. Jeg var blandt de første 10 her i Danmark hvor man prøvede det på. Glæden over dette ville ingen tage, for først gang siden min barndom kunne jeg igen holde til at løbe.

Det meste af min barndom og delvis voksen liv følte mig anderledes, kikset. Jeg følte mig født i en forkert krop. Jeg følte og oplevede mig som mand dog når jeg så i spejlet var det en kvinde. Dette prøvede jeg at lægge låg igennem mange år, prøvede leve et almindeligt kvindeligt liv.
Først da jeg var 28 år gammel, tog jeg de første skridt til at blive helt menneske, det menneske jeg er i dag. Den mand jeg inderst inde er. Disse skridt blev afsluttet knap 26 år senere.
Det er svært at beskrive den befrielse og glæde det er, at føle sig som et helt menneske i balance med sig selv.

Udover dette ser det ud til at jeg er født med et genetisk fejl. Jeg har nu ventet knap 2 år på et svar om den genetiske fejl. Intet svar endnu. Jeg har dog fået at vide, jo mere kompliceret jo længere tid om et svar. Jeg må vente og se, jeg ved hvad der sker.
Denne genetiske fejl bevirker at frugt er gift for mig. Jeg har nydt at spise frugt, uden at jeg viste det. Forgiftningen blev så slem at der var en som rådede mig til ikke at spise frugt i et par uger og se hvad der sker. Det hjalp! Hvor blev jeg dog glad over dette, et mysterium mindre.
Min dagligt er meget spændende, nogle gang for spændende. Jeg lærer at være kreativ med at finde mad jeg kan tåle. Det er noget af en udfordring. For at gøre det mere spændene og mindre frustrerende forestiller jeg mig at jeg er på jagt. Lige som de første mennesker som skulle finde noget spiseligt føde. Til andre tider gør jeg det til en leg for mig selv. Lidt sjovt skal det være, selv om det er i et supermarked. Men det kan være en udfordring at finde det, supermarkederne har det med at flytte om på tingene.
Jeg begyndte lige så stille at få styr på mit liv igen, indtil da virkede jeg som en der har ”drukket alkohol” det meste af mit liv. Jeg har været påvirket på grund af den forgiftning. Det meste af mit liv har jeg blot skøjtet hen over tingene og ikke helt styr på det.
Der er gået 3½ år med at blive afgiftet og det er en lettelse at have styr på livet og det jeg laver.
Der en sorg jeg vil tage med her, som er vendt til noget positivt for mig.
Jeg oplevede min bedste kammerat tage livet af sig og dø foran min dør trin. Jeg gik mentalt i sort og kunne ikke kontaktes. Over et ½ år senere var der nogen som fandt mig og gav en besked som slog benene væk under mig; en anden god kammerat spurgte efter mig på sit dødsleje men de kunne ikke finde mig. Aldrig mere hemmeligt telefonnummer.
Mange år senere fandt jeg ud af, de to har været og er fortsat to af mine skytsengle. I dag er jeg i tæt åndelig kontakt med dem.

En sidste ting som jeg har gået og lagt låg på er at jeg spirituel. Jeg har oplevet de særeste ting og ikke kunne forstå hvorfor lige mig. De første sære oplevelser havde jeg i kirken under en gudstjeneste for mange år siden. Flere er kommet til med tiden. Jeg turde ikke tale med nogen om det. Jeg lagde låg på det.
Jeg oplevede mig som en freak i forvejen, en der ikke var rask i ”bøtten” følte at folk så ned på mig. Jeg virkede som jeg var konstant beruset, skiftet køn og jeg har nogle psykisk syge familiemedlemmer. Oven i det begyndte jeg at opleve underlige oplevelser af spirituel karakter. Det går ikke slet ikke at tale om det med min baggrund.

Jeg holdt det for mig selv, mere eller mindre. Indtil her i sommeren 2012, valgte jeg at fortælle om det åbent i vores lokaleavis. Det lettede for mig. Det blev endnu bedre for mig at opleve at jeg ikke er alene om det, her i området hvor jeg bor. Jeg mødte mennesker med samme sinde lag, som mig, og med en hjertevarm kristen tro.
Men nogle gange havde jeg tænkt; bare jeg kunne være en total anonym grå mus i et hule og lade verden blot glide forbi. En tanke, som kun varer ved i en brøkdel af et sekund. Gudskelov.
Skal jeg fortælle jer noget?
Jeg er faktisk glad for alt det jeg har gået igennem. Jeg er glad for alle de mennesker, kendte som ukendte og mine spirituelle kontakter og ikke mindst kirken som har hjulpet mig igennem livet.
I mine sværeste perioder har en nogle præster hjulpet mig igennem, min tro har gjort det og nu er jeg glad for, at jeg fundet min menighed og ikke står alene med mine følelser og tanker. Jeg er faktisk glad for alt dette.
Mit liv har lært mig meget, især til at se positivt på tingene, se det mindste lys når det mest mørkt.
Den anden dag mødte jeg en mand, han var fra Indien. Han sagde til mig: ”du smiler med hjertet, det gør mig glad. Smil til de mennesker du møder så de også kan blive glad. Der er så mange som ser så sure ud, som ikke tør smile”.
Ja, jeg gør det. Smilet og mit kristne liv kommer fra hjertet. Jeg har lært at være åbent, med dette hjælper jeg mange af mine medmennesker, kendte som ukendte.

Vis du er glad, selv om nogen tror du er skør i ”bøtten” bare fordi du smiler. Nyd dit liv med smilet fra dit hjerte du udstråler, glæde energi som andre kan modtage hvis de vil.
Du kan gøre livet for dem mere meningsfyldt uden at du ved det. Der sker ikke noget hvis vi alle er små grå mus der ikke tør kigge frem. Nogen må gå forrest. Jesus gjorde det, mange andre gjorde det igennem historien. Jeg gør det.
Livet er en konstant udfordring få det bedste ud af det. Mit liv har været fyldt med sorg, sygdom af det ene eller den anden art og hvad så?
Disse oplevelser, den støtte, de ”spark bagi” fra forskellig side af, har været med til at jeg har smit låg for låg og lever et frit godt liv.
Jeg vil slutte her med at sige ”der er en mening med galskaben”. Jeg har fundet meningen, min livsglæde og min største glæde i mit liv, at være et menneske på godt og ondt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Reklame, tilsvining og anstødlige kommentarer fjernes.