onsdag den 24. april 2013

Randers sygehus et mareridt for mig, med mange forskellige skavanker

Et læserbrev som ikke er blevet bragt

Alt skal være skema lagt til mindste detalje og følges! Der må ikke tænkes selvstændig eller patient må komme med yderlige oplysninger.
Udover dette oplever jeg kommunikationen er under lavpunkt. Den ene tror den anden gør det og der sker så ikke noget. Eller også er det udenfor skemaet.
Bliver du indlagt på Randers sygehus, men almindelig standard sygdom og ikke kommer der så tit oplever du en god behandling.
Er du patient med flere sygdomme, så kniber det lidt, værre endnu hvis du som jeg har forskellige sygdomme der af 2 rimelige ukendte og en ukorrekt diagnose plus til andre fysikske skader rundt omkring så passer jeg ikke ind i de standard skemaer.
Lad mig lige nævne nogle korte eksempler på, hvad man kan opleve når men ikke er patient med almindelig standard sygdom som passer inde i et bestemt skema.
Akutafdeling her fik jeg at vide jeg skal holde min kæft og lade være med at komme med yderligere kommentarer for ellers kunne sygeplejersken ikke følge med i det oplysning skema som skulle nøje følges . Før tiden er jeg vandt til at orienter under hvert punkt hvis der var noget udenfor normal området så læger som skulle se på det var orienteret. Det må man åbenbart ikke mere.
På et medicinsk afsnit hvor man ikke vil høre på at jeg skal have speciel kost og IKKE diabetes kost den kan indeholde noget som jeg ikke kan tåle, dette blev ignoreret, jeg blev afspist med ud pinte små portioner af diabetes kost. Risikerer jeg lander på den afdeling igen har jeg garderet mig nogle som kommer med madpakker. En ting er at jeg har min egen medicin med da en del af det kopi medicin syghuset har, som indeholder hjælpestoffer som jeg ikke kan tåle. Årsag jeg har fået en diagnose for mange år siden og blevet pumpet med al slags medicin og intet virker men finde årsagen nej, jeg har fået stemplet så jeg skal absolut følge det skema for den diagnose om jeg vil eller ej. Her kommer mine 2 mere ukendte sygdomme indover. Kunne de tvangs medicinere mig så gjorde de det. Det kunne have katastrofale livstruende konsekvenser.  Heldigvis er jeg ikke psykotisk i deres øjne.
Jeg oplever at patienter som kun burde ligge der 1-2 døgn på den afdeling ligge der flere dage uden at de får noget at vide hvad der skal ske med dem:
Andre bliver sendt for tildigt hjem for at komme tilbage igen når weekenden og et par dage mere er gået
Overfladiske undersøgelser på akut afdeling er mere regel end undtagelse. Til min undren blev jeg indlagt med mistanke om hjerte problemer men jeg havde vejrtækningsproblemer pga. af bronkierne. Hjerte fejlede ikke noget jeg blev sent hjem nogle timer senere. Jeg fik luft igen det var godt nok. Ilten hjalp.
E-journal og journal indsigt er meget mangelfuldt, når jeg beder om journal indsigt for jeg kun tilsendt eller besked på at jeg kan læse det på e-journal ikke noget med at der sendes de andre oplysninger ud, som sygplejerske notater, blodprøve resultater etc.
Værre endnu man kan endnu man kunne risikere at få tilsendt en journal udskrift som er censureret bogstaveligt talt, dette har jeg oplevet fra en anden sag. Her bad en ægtemand fra hans afdøde kone om journalindsigt. Der blev sendt en stak ud printninger og ved gennemgang af den journal virkede det som der var noget som manglende. Længere ind i jornalen fik vi konkret bevis på at der manglede noget 2 sider hvad der klippet noget ud, med saks.
Jeg kan blive ved med at remse flere ting op, men det bliver for langt.
Hvad skal der til for at rette op dette i Rander sygehus andre sygehuse her i landet som også kører efter skema kan tænke udenfor skema og gør et forsøg på at se helheden, som kan finde ud af at bruge e-journalen.
Det er et mareridt for mig med min sygdomme at komme ind på Randers sygehus akut hvor jeg ikke selv i stand til at sige noget. Men gælder sådan set også andre sygehuse ved uheld, men nu bor jeg i optage området Randers. Jeg har papir med på mig med diverse oplysninger, men bliver de set?
Alle den slags oplysninger burde stå på ens legimitations-/ helbredskort men det er kun snak fra galleriet indtil videre som har stået på i mange år.
Men første skridt ville være ikke at splitte patienten op i atomer og sygdomme, men se på en hel patient uanset hvad der er galt for tingene hænger sammen og Randers sygehus burde løsne lidt på deres krampagtige skema holdning. Et skema er et hjælpemiddel ikke en erstatning for sund fornuft og ansvar fritagelse. Følge mere op på tingene, ikke alle patienter kan selv gøre det.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Reklame, tilsvining og anstødlige kommentarer fjernes.