fredag den 26. april 2013

Jeg roder rundt i mit arkiv og fandt et gammel læserbrev fra 6. januar 2004.  Det var dengang man begyndte på struktur ændringrene. Små kommuner blev sammenlagt, Amterne forsvandt og regioner opstod.
Nu er det op til jer at vurdere hvor meget af min vurdering dengang holder stik.


Til
Randers Amtsavis
Debatredaktionen
Sendt pr mail


Nørager den 06-01-2004

Hvornår får man noget at vide om hvordan borgerne for det i tankespillet om Kronjylland. For borgerne en bedre indflydelse, service?
Jeg tvivler jeg meget på. Der vil være flere tunge klienter på et mindre antal sagsbehandlere. Den nære kontakt til myndighederne går fløjten. Vi vil opleve overbebyrdede sagsbehandlere, som bliver for stresset og bliver hyppigere syg. Dem der ikke kan klare presset holder op, og risikere at ryge ind i flokken som tunge kunder i systemet. Er det man vil have?

Det forlyder at de små kommuner ikke kan følge med alle de regler der kommer hele tiden, at de ikke har ressourcer til det. Var det ikke bedre at politikeren begyndte at stoppe op med deres regler og cirkulærer skrevet i sprog som kræver en fortolker i kommunerne. Disse fortolkninger kan være forskellige fra kommune til kommune. Der brug for et bedre sprogbrug i folketinget eller rettere hos alle embedsmændene. Det ville være til en stor hjælp for de små kommuner.

Vi har brug for de små kommuner, men de små kommuner skal ikke bebyrdes med store opgaver det hører til regionerne. Større kommuner vil næppe have flere penge pr borger end det nuværende system. Har man taget højde for i tankespillet Kronjylland, hvordan økonomien vil se pr borger i den Kronjyske kommune?
Det jeg har set og læst i den seneste tid er tankespillet går på politikeren. Hvem der kunne sidde der og om det bliver Venstre eller socialdemokratisk. Mig bekendt findes der andre partiet og politikere.

Dette tankespil kører for meget på nogle få personers politiske indflydelse. De fylder for meget i avisspalter. Hvis man ikke nærlæser artiklerne for man det indtryk af det er fastlagt at det skal være en kronjysk kommune med de og de politikere. Det er ved at være en tand for meget. Borgerne er godt nok kommet til orde med små indslag hist og pist i avisen, men fylder knap så meget som tankespillet Kronjylland. Udvid tankespillet med hvordan borgerne ville få det og bare for at være på tværs, hvordan ville det være hvis jeg stillede op som borgmester og Centrumdemokarterne ville have stor indflydelse i Kronjylland. Jeg har været stillet op ved sidste valg og gør det igen for CD

Jeg ville ellers gerne med største fornøjelse læse den rapport om kommunestrukturen. Men det kræver nok at jeg kan få fingre i sådan en, der må være mange gode grin og chokerende historier i den mursten.


Med venlig hilsen

Erwin Jöhnk
Medlem af CD Århus Amtsbestyrelse
Lupinvej 5
Nørager
8961 Allingåbro
 tlf: xx xx xx xx 
e-mail xxx@xxx.xx

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Reklame, tilsvining og anstødlige kommentarer fjernes.